Slovo o sběrateli: Odlesk perly zrcadlí euforii sběratele Patrika Šimona v jeho kultivovaných snahách zpřístupňovat poklady umění mnoha staletí co nejširší veřejnosti. Ač je sbírka, která čítá neuvěřitelných šestnáct tisíc uměleckých děl, jednou z nejzajímavějších soukromých sbírek v Evropě, je snahou Patrika Šimona, aby zanechávala svým postupným zpřístupňováním formou zápůjček, výstav a knižních publikací, nesmazatelné stopy kulturní strategie nadšeného a vzdělaného jednotlivce. Právě v naší době nivelizace hodnot se poselství snah sběratele stává v předmětu ušlechtilých zájmů a zálib jednou z mála pevných a vyhraněných vlastností v pomíjivosti doby.
Výstavní projekt
Co divák uvidí na ploše výstavy čítající okolo padesáti exponátů? Především příběh. Ten je pro sběratelskou dramaturgii Patrika Šimona typický. (Před rokem měli návštěvníci Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě možnost spatřit poutavý příběh Jeden svět nestačí. Umění 19. století ze sbírky Patrika Šimona, který interpretoval umění dlouhého devatenáctého století v několika kapitolách jako strhující dobrodružství již tehdejší multikulturní Evropy.)
Expozici otevírá Albrecht Dürer špičkovou mědirytinou Adam a Eva. Tento renesanční malíř byl natolik důležitý pro císařský dvůr Rudolfa II., že se s ním a zejména s jeho inspirující tvorbou identifikovali četní umělci na dvoře uměnímilovného císaře. V tomto kontextu pak vyniknou práce Aegidia Sadelera II. a Daniela Fröschla. Projekt představí i slavný portrét císaře Rudolfa II., ale také jeho bratra Matyáše a několik pozoruhodných ukázek manýristické kresby a grafiky od Hendricka Goltzia, Bartholomea Sprangera, Roelanta Saveryho aj. Vynikající je sochařské zastoupení v čele se dvěma protějškovými mramory Pietra Berniniho Herkules a Omfalé. Následují řezbářská díla Mistra Pinzela a Františka Preisse. Vrcholnou ukázkou je monumentální olej David s hlavou Goliáše od Johanna Carla Lotha. Velkým chef-d´oeuvrem bude kresba pravděpodobně z okruhu Rembrandta. Nebudou chybět ani práce Václava Hollara. Stručně lze říci, že výstava ukazuje středoevropské umění ve vzájemném dialogu se školami italskými, francouzskými a holandskými.
OGV v Jihlavě vydala k výstavě obsáhlý katalog se 112 stranami a 56 barevnými reprodukcemi