Nekonečné perspektivy. Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona jsou názvem výstavy a stejnojmenné obrazové publikace, kdy hlavním tématem se stává pojetí krajiny a veduty v jejích vývojových zákonitostech. Putovní výstava je další z reprezentativních segmentů umělecké sbírky, jejíž významné těžiště tvoří umění 19. století. Krajina je patrně nejrespektovanějším projevem této doby. Stala se otiskem snah a cílů mnoha umělců, ať už průkopníků topografické veduty, kteří definovali základní principy zobrazení měst i architektonických památek, nebo malířů objevujících romantické meandry mysli proměněné v perspektivu a hloubku krajinných dekorů.
VÝSTAVNÍ PROJEKT
Nekonečné perspektivy. Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona jsou názvem výstavy astejnojmenné obrazové publikace, kdy hlavním tématem se stává pojetí krajiny a veduty v jejíchvývojových zákonitostech. Putovní výstava je další z reprezentativních segmentů umělecké sbírky,jejíž významné těžiště tvoří umění 19. století. Krajina je patrně nejrespektovanějším projevem tétodoby. Stala se otiskem snah a cílů mnoha umělců, ať už průkopníků topografické veduty, kteřídefinovali základní principy zobrazení měst i architektonických památek, nebo malířů objevujícíchromantické meandry mysli proměněné v perspektivu a hloubku krajinných dekorů.
PUBLIKACE
Výstava i kniha s rozsahem téměř čtyř set vyobrazení jsou koncipovány ve třech kapitolách. Od volné krajiny se postupně dostáváme k pohledům na rozmanité české hrady, zámky, lázně a města vsymbolicky vrcholící vedutě Prahy coby caput regni. Vedle notoricky známých grafických pohledů budou představena špičková díla zakladatelů české krajinářské školy v čele s Antonínem Balzerem,Antonínem Puchernou a Karlem Postlem či Antonínem Mánesem. Mezi vrcholné ukázky lze počítatoriginály kreseb a grafických listů Vincence Morstadta. Samotná publikace ve velkorysém podélnémformátu bude poprvé barevně reprodukovat cykly známých alb, které mají pro české krajinářství ažikonický charakter. Podobně jako umělci působící v Čechách nás zajímá také tvorba rakouských aněmeckých malířů, ať už bezprostředně spjatých s česko-německým prostředím (např. ErnstWeichert), tak těch, kteří zanechali své stopy provenienčně nebo přímo vlastním dílem u nás (např.Thomas Ender či Jakob Alt).
SLOVO O SBĚRATELI
Patrik Šimon již dvacet let buduje rozsáhlou uměleckou sbírku od gotického umění přes renesanci, manýrismus, baroko až po umění 19. století. Kolekce má své reprezentativní vrcholy také v uměnísecese, symbolismu, nastupující moderny a meziválečné evropské avantgardy. Její rozsah čítá úctyhodných šestnáct tisíc položek, přičemž sběratel klade hlavní důraz na práce na papíře, tedykresby a grafické listy. Ze sbírky se ročně realizuje několik vlastních výstav doma i v zahraničí, výjimkunetvoří ani zápůjčky uměleckých děl do významných institucí (např. Národní galerie v Praze). Mezimimořádně zajímavé výstavy z poslední doby lze počítat projekt Zamlčená moderna. Iluze a sny.Středoevropské umění 1880–1930, jež zaznamenala velký úspěch v německém Bayreuthu a v roce2013 bude představena v rakouském Landesmuseu v St. Pöltenu. Každou výstavu doprovází graficky precizní katalog nebo obrazová monografie, na nichž se autorsky podílejí přední historici umění.
K výstavě pořádá OGV v Jihlavě KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY
Z vernisáže 7. 2. 2013
Z vernisáže 7. 2. 2013
Z vernisáže 7. 2. 2013
Z vernisáže 7. 2. 2013
Z vernisáže 7. 2. 2013
Z vernisáže 7. 2. 2013
MONOGRAMISTA E. W., Pohled na Vizovice, (40. léta 19. století), akvarel, papír
VINCENC MORSTADT, Staroměstské náměstí s Týnským chrámem, (před 1835), tuš, sépie, papír
KAREL POSTL podle LAURENZE JANSCHY, Pohled na Trosky, (1803–1807), kolorovaný lept, papír
ANTONÍN PUCHERNA, Krajina se zámkem a pohledem do údolí, 1806, akvarel, papír
ANTONÍN KAREL BALZER, Karlštejn, (kolem 1790), lept, akvatinta, papír
VÁCLAV ALOIS BERGER podle ANTONÍNA PUCHERNY, Pohled do parku ve Vlašimi, 1802, kolorovaný lept, papír